Staţiile de bază 3G de interior - numite de obicei prin cuvântul "femtocell" - sunt o tehnologie nouă ce ar putea avea efecte mari în industria mobilă, dacă operatorii vor alege să le implementeze la scară largă, susţin o serie de analişti ai industriei telecom.Apărute într-un moment când substituţia fix-mobil ia amploare pe toate pieţele, iar oamenii folosesc tot mai intens telefoanele mobile acasă şi la locul de muncă, femtocell-urile sunt, pentru operatori, cea mai eficientă cale de a extinde acoperirea 3G. Un studiu Analysys arată că operatorii stau mult mai prost cu acoperirea 3G în interiorul clădirilor decât în cazul acoperirii 2G. Fără femtocell-uri, operatorii mobili vor trebui să mărească substanţial numărul staţiilor de bază de exterior în reţelele lor - uneori de două sau chiar trei ori - pentru a îmbunătăţi acoperirea în interiorul clădirilor. Instalarea la scară largă a femtocell-urilor, în schimb, ar elimina cel puţin o parte din această investiţie, oferind o modalitate de a asigura, targetat, acoperire 3G pentru clienţii care au nevoie de ea sau şi-o doresc.
De exemplu, un operator cu 5 milioane de utilizatori ar economisi, în medie, 45 USD per client pe an până în 2012 dacă ar implementa femtocell-uri în 60% din casele clienţilor săi, calculează Analysys. Operatorii mobili care decid să implementeze femtocell-uri trebuie, însă, să fie gata de implementări la scară largă. Dacă proporţia clienţilor care nu adoptă femtocell-uri este mare, operatorul lor mobil va trebui să investească în continuare masiv în macro-celule. De exemplu, un operator cu 5 milioane de clienţi ar economisi numai 20 USD per client pe an până în 2012 dacă ar implementa femtocell-uri în numai 20% din case.
Pe lângă economiile de costuri, femtocell-urile aduc şi alt potenţial de afaceri pentru operatorii mobili, cum ar fi şansele de a-şi mări veniturile din voce prin substituţia fix-mobil, abonamente de grup şi tarife bazate pe femtocell-urile de acasă, servicii de date mobile mai substanţiale şi posibilitatea de a oferi servicii broadband fixe. Femtocell-urile se pot dovedi şi o alternativă superioară la serviciile convergente WLAN/celular cum sunt cele bazate pe UMA (Unlicensed Mobile Access), cu tarife mai mici acasă şi tarife premium în rest. Spre deosebire de UMA, femtocell-urile interoperează cu terminalele mobile standard, în timp ce UMA cere terminale dedicate, care vor fi întotdeauna mai rare, mai scumpe şi mai puţin atractive.Analysys mai punctează că, înainte de a deveni o opţiune de piaţă, femtocell-urile trebuie să aibă rezolvate problemele de felul interferenţelor, razei de acţiune, calităţii serviciului, integrării în reţea şi managementului, roamingului semnalului (handover), taxării şi securităţii. Dar dacă toate acestea vor fi rezolvate rapid, implementările comerciale la scară largă ar putea avea loc încă din 2008, spun analiştii.Nokia Siemens Networks (NSN) a fost primul producător de calibru care a lansat, pe 3 iulie, un produs femtocell, sub numele de 3G Femto Home Access, informează Telecoms.com. Ca orice femtocell, el constă într-o cutie care se conectează la o legătură Internet prin cablu sau DSL, cuplată în celălalt capăt, la sediul operatorului, printr-o interfaţă sau alta, la miezul reţelei operatorului.Reţelele core IMS au deja o interfaţă standard pentru aşa numitele GAN (Generic Access Networking). Nokia Siemens Networks promite că dispozitivul său va interopera cu toate celelalte echipamente femtocell de la locaţia clienţilor şi declară că va colabora cu ceilalţi producători să asigure interoperabilitatea. Testele pentru noul femtocell vor începe în ianuarie 2008, iar lansarea comercială va avea loc în trimestrul 3 din 2008.Echipamentele de la locaţia clientului ale NSN vor include şi alte funcţionalităţi: WLAN, routare Ethernet, firewall/NAT şi capacităţi de stocare şi de media-center. Pe 11 iulie, un producător mai mic, IP.access, a anunţat deja că va furniza o soluţie femtocell UMTS către Softbank, operatorul mobil care a cumpărat anul trecut subsidiara Vodafone din Japonia. Cutia arată ca orice modem de cablu sau dispozitiv WiFi, dar include o staţie de bază 3G, funcţionalitate WLAN, fără alte funcţii media sau de stocare. Costul unei cutii este estimat la 150 euro, cu şanse de a scădea odată cu producţia la scară largă.Firma de cercetare IDC a estimat că numărul utilizatorilor de femtocell-uri va depăşi 5,7 milioane în Europa de Vest în 2011. Cheltuielile pe servicii furnizate prin femtocell-uri sunt estimate să crească la 900 mil. USD pe an, în aceeaşi perioadă.
Articol apărut în COMUNIC@ŢII MOBILE - Revista afacerilor Telecom @ Mobile Media. ANUL IX - NUMĂRUL 78 - septembrie 2007
De exemplu, un operator cu 5 milioane de utilizatori ar economisi, în medie, 45 USD per client pe an până în 2012 dacă ar implementa femtocell-uri în 60% din casele clienţilor săi, calculează Analysys. Operatorii mobili care decid să implementeze femtocell-uri trebuie, însă, să fie gata de implementări la scară largă. Dacă proporţia clienţilor care nu adoptă femtocell-uri este mare, operatorul lor mobil va trebui să investească în continuare masiv în macro-celule. De exemplu, un operator cu 5 milioane de clienţi ar economisi numai 20 USD per client pe an până în 2012 dacă ar implementa femtocell-uri în numai 20% din case.
Pe lângă economiile de costuri, femtocell-urile aduc şi alt potenţial de afaceri pentru operatorii mobili, cum ar fi şansele de a-şi mări veniturile din voce prin substituţia fix-mobil, abonamente de grup şi tarife bazate pe femtocell-urile de acasă, servicii de date mobile mai substanţiale şi posibilitatea de a oferi servicii broadband fixe. Femtocell-urile se pot dovedi şi o alternativă superioară la serviciile convergente WLAN/celular cum sunt cele bazate pe UMA (Unlicensed Mobile Access), cu tarife mai mici acasă şi tarife premium în rest. Spre deosebire de UMA, femtocell-urile interoperează cu terminalele mobile standard, în timp ce UMA cere terminale dedicate, care vor fi întotdeauna mai rare, mai scumpe şi mai puţin atractive.Analysys mai punctează că, înainte de a deveni o opţiune de piaţă, femtocell-urile trebuie să aibă rezolvate problemele de felul interferenţelor, razei de acţiune, calităţii serviciului, integrării în reţea şi managementului, roamingului semnalului (handover), taxării şi securităţii. Dar dacă toate acestea vor fi rezolvate rapid, implementările comerciale la scară largă ar putea avea loc încă din 2008, spun analiştii.Nokia Siemens Networks (NSN) a fost primul producător de calibru care a lansat, pe 3 iulie, un produs femtocell, sub numele de 3G Femto Home Access, informează Telecoms.com. Ca orice femtocell, el constă într-o cutie care se conectează la o legătură Internet prin cablu sau DSL, cuplată în celălalt capăt, la sediul operatorului, printr-o interfaţă sau alta, la miezul reţelei operatorului.Reţelele core IMS au deja o interfaţă standard pentru aşa numitele GAN (Generic Access Networking). Nokia Siemens Networks promite că dispozitivul său va interopera cu toate celelalte echipamente femtocell de la locaţia clienţilor şi declară că va colabora cu ceilalţi producători să asigure interoperabilitatea. Testele pentru noul femtocell vor începe în ianuarie 2008, iar lansarea comercială va avea loc în trimestrul 3 din 2008.Echipamentele de la locaţia clientului ale NSN vor include şi alte funcţionalităţi: WLAN, routare Ethernet, firewall/NAT şi capacităţi de stocare şi de media-center. Pe 11 iulie, un producător mai mic, IP.access, a anunţat deja că va furniza o soluţie femtocell UMTS către Softbank, operatorul mobil care a cumpărat anul trecut subsidiara Vodafone din Japonia. Cutia arată ca orice modem de cablu sau dispozitiv WiFi, dar include o staţie de bază 3G, funcţionalitate WLAN, fără alte funcţii media sau de stocare. Costul unei cutii este estimat la 150 euro, cu şanse de a scădea odată cu producţia la scară largă.Firma de cercetare IDC a estimat că numărul utilizatorilor de femtocell-uri va depăşi 5,7 milioane în Europa de Vest în 2011. Cheltuielile pe servicii furnizate prin femtocell-uri sunt estimate să crească la 900 mil. USD pe an, în aceeaşi perioadă.
Articol apărut în COMUNIC@ŢII MOBILE - Revista afacerilor Telecom @ Mobile Media. ANUL IX - NUMĂRUL 78 - septembrie 2007